قبل از هرچیزی میخوام بهتون بگم که هرچیزی که بهتون یاد میدم رو روی سایت خودم پیاده سازی کردم، و خب نتیجش شده این نموداری که میبینید:

سرچ کنسول وب سایت خودم

این نمودار همین سایتی هست که دارید میبینید، همونطور که مشخصه من توی 3 ماه گذشته، حدودا 5 میلیون Impression و حدودا 200 هزار تا کلیک گرفتم، متوسط CTR بنده 3.5% هست و به صورت متوسط همه صفحاتم در جایگاه 6 یعنی صفحه اول قرار گرفته. ( نمودار کاملا نشون میده که وبسایت تو هر 4 متریک بهبود داشته )

اینارو نگفتم که از خودم تعریف کنم، توی دنیای بزرگ سئو، من هیچی نیستم!

اما میخوام بهت بگم که چیزایی که قراره بخونید، روش کار شده و اتفاقا جواب هم گرفته!

نمیخوام مثل سایر مقاله های دیگه که شرکت های سئوی داخل ایران براتون آماده میکنن چهار تا نکته خیلی پیش پا افتاده رو بهتون بگم و شمارو گمراه ول کنم. نه اینطور نیست!

قراره یه راهنمای صفر تا صد رو مطالعه کنید، پس اگه برات اهمیت داره که وبلاگ خودت رو بالا بیاری، سرتا پا چشم باش.

پیش نیازهای این آموزش

وقت برای توضیح اینکه سئو چیه، سرچ کنسول چیه، کلمه کلیدی چیه و فلان نیست.

اگه میخواید بهترین بهره‌وری رو از این مقاله داشته باشید باید نسبت به موارد زیر یه آگاهی حداقل جزئی داشته باشید:

  • ماهیت سئو
  • سرچ کنسول
  • یه خورده آنالیتیکس (GA4)
  • کلمه کلیدی
  • چنتا ابزار سئو

همینطور باید این چیزارو از قبل داشته باشی:

  • هاست و دامنه
  • سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس پیکربندی شده
  • آگاهی نسبت به موضوع وبلاگت

تموم شد و رفت، اگه این موارد تو مغزت حک شده، بریم سراغش:

فازبندی کارها

این آموزش سه تا فاز داره، توی هر فاز، ما فعالیت های بخصوصی انجام میدیم که کارمون نتیجه بده.

فاز اول: آماده سازی وبسایت

  1. انتخاب سیستم مدیریت محتوا (CMS)
  2. ساخت یا نصب قالب
  3. نصب و پیکربندی وبسایت و افزونه ها
  4. فعال سازی یک Site Audit
  5. درست کردن فضاهای لینکسازی

فاز دوم: استارت محتوا

  1. پیدا کردن کلمات کلیدی
  2. تارگت بندی برای کلمات موجود
  3. شروع تولید محتوا و لینک داخلی حرفه ای

فاز سوم: تحلیل و بررسی

  1. مانیتور کلمات کلیدی در SERP
  2. تحلیل وبسایت با Search Console
  3. تحلیل رفتار کاربران با GA
  4. شروع کردن دوباره فاز دوم

اینم از این، حالا بریم شروع کنیم:

فاز اول: آماده سازی وبسایت

1.1: خب تو فاز اول، باید وبسایتمون آماده کنیم، نمیخوام زیاد برای این فاز وقت بزاریم پس خیلی سریع توضیح میدم.

اول از همه یه CMS انتخاب کنید، 99% از شما بدون شک باید همین وردپرس رو انتخاب کنه، از همه خفن تره و منعطف هست.

1.2: بعدش باید برید سراغ طراحی سایت یا نصب قالب، اگه خودتون طراحی بلد هستید که بهتر خودتون انجام بدید، اگه بلد نیستید باید یه قالب انتخاب کنید که هم از نظر SEO قالب خوبی هست و هم UX/UI خوبی داره.

همین سایت Ememay.ir رو خودم همه چیشو ساختم، اینطوری خیلی مشرف هستم به همه چیز سایت و هرموقع هرچیزی بخوام رو کم و زیاد میکنم، اگه طراحی بلد هستید، پیشنهاد میدم سایتتون رو خودتون بزنید چون اینطوری میتونید SEO-Friendly طراحیش کنید و چیزی که لازمه رو به سایتتون اضافه کنید.

البته منظورم از بلد بودن طراحی تکون دادن موس و المان های المنتور نیست! منظورم اینه که یه سر رشته داشته باشید و بدونید که دارید چیکار میکنید!!

سعی کنید جایگاه تصویر شاخص و داخل مقاله هم مشخص کنید که یه اندازه خوب و قابل توجه داشته باشه تا شانستون برای نمایش تو Google Discover هم بیشتر باشه.

1.3: خب حالا باید بریم سراغ افزونه هایی که لازمه، فرض رو بر این میگیریم که شما سایتتون رو از قبل آماده کردید و الان فقط میخواید افزونه های مربوط به SEO و Performance رو نصب و پیکربندی کنید.

یه افزونه سئو رو نصب و آماده کنید، فرقی نداره میتونه Rank Math بشه یا Yoast یا هرچیز دیگه ای، همشون یکی هستند، اونی که باهاشون حال میکنید رو نصب کنید.

برای سرعت سایت هم یه افزونه باید نصب کنید، دیگه بهترینش همون WP-Rocket هست، نصبش کنید و تنظیماتشو اوک کنید تا سرعتتون بالاتر بره ( بالاتر از حد معمول )

1.4: سلامت وب سایت خیلی مهمه، باید از همون اول شروع کنید به رصد کردن سلامت وبسایتتون، من خودم از ابزار Ahrefs استفاده میکنم، نسخه رایگانش هم برای اینکار جوابه.

خزنده Ahrefs میاد و هر هفته تمام صفحات و فایل های سایت من رو کرال میکنه و در آخر بهم یه گزارش میده از سلامت وبسایت، این گزارش رو هر هفته باید بررسی کنید تا ببینید مشکل جدی ای برای سایتتون وجود داشته باشه، یه نمونه از ریپورتی که من برای سایت خودم دریافت میکنم رو اینجا براتون میزارم:

Site Audit سایت خودم
ارور های سایم خودم در Site Audit

1.5: حالا باید فضاهای لینک سازی رو اوک کنید، اگه قالبتون رو خریداری و یا دانلود کردید، احتمالا همچین فضاهایی رو از قبل داشته باشید، اما کافی نیست! تا میتونید فضاهای لینک سازی بسازید، میتونید از سایدبار، فوتر، هدر، بخش مقاله های مرتبط، دسته بندی و یا حتی برچسب استفاده کنید برای این موضوع ( یه نگاه به سایت خودم بندازید متوجه میشید چطوری اینکارو کردم )

فاز دوم: استارت محتوا

2.1: برید و کلمات کلیدی مورد نظرتون رو پیدا کنید، هزار تا ابزار برای اینکار وجود داره، من خودم هرچند وقت یکبار میرم و ابزار میزفا تولز رو میخرم و استفاده میکنم.

اگه سایتتون فارسی هست میتونید از میزفا تولز استفاده کنید، اگه سایتتون خارجی هست که صددرصد برید سراغ ابزار های خارجی مثل Ahrefs و…

همینطور میتونید از بخش Related و Suggestion گوگل هم استفاده کنید، یا اینکه بهتر، برید و یه سایت رقیب رو داخل ابزار های سئو بندازید و کلماتی که ازش ورودی میگیرن رو پیدا کنید.

2.2: این مرحله خیلی مهمه، الان باید یه لیست از کلماتی درست کنید که میخواید روشون کار بشه، به همراه صفحه ای که قراره توش اون کلمه رو پوشش بدید. یه Googlesheet میتونه برای اینکار خوب باشه.

اگه این مرحله رو درست انجام ندید بعدا خیلی خیلی به زحمت میوفتید، اینجا باید از دانش سئویی که دارید استفاده کنید.

لیست کلماتتون رو کنار دستتون بزارید و ببینید برای این کلمات باید چه صفحاتی رو بسازید، چه محتواهایی رو باید تولید کنید و…

توجه داشته باشید که هر صفحه ممکنه چندین کلمه رو داخل خودش جای بده و لازم نیست برای هر کلمه یک صفحه بسازید، برای این مرحله باید حتما از Search Intent کاربر آگاه باشید.

2.3: حالا که کلمات و لیست محتواهایی که باید تولید بشه رو آماده کردید، وقته تولید محتوا رو شروع کنید.

اگه خودتون راجب موضوعی که میخواید بنویسید آگاهی دارید که خیلی عالیه، سعی کنید فقط و فقط چیزی که کاربر میخواد رو بنویسید، کلمات کلیدی و چگالی و این چرتو پرتا رو بریزید دور.

این اصطلاحات فقط شمارو گمراه میکنه، فقط محتوایی رو تولید کنید که بدرد بخور باشه، همین و بس.

فاز سوم: تحلیل و بررسی

3.1: حالا وقت مانیتور کردن کلمات کلیدی رسیده، برای اینکار باید از ابزار های Rank Tracking استفاده کنید، من برای سایت های انگلیسی Ahrefs، و برای سایت های فارسی میزفاتولز رو پیشنهاد میدم.

این عکسو نگاه کنید:

رنک ترکینگ وب سایت خودم

قشنگ میتونید بفهمید که کلمات مدنظرتون امروز کجا هستند؟ دیروز کجا بودند؟ 2 ماه پیش چطور؟

رنک همه صفحات و کلماتتون رو مانیتور کنید، ببینید چیزی که نوشتید کجا رتبه گرفته، اصلا رتبه گرفته؟

البته عجله نکنید، قرار نیست مقاله ای که الان منتشر میکنید فردا بیاد لینک 1 و براتون 500 تا کلیک بیاره، اصلا اینطوری نیست، من برای یه مقاله به اسم “قشنگ ترین آهنگ های تتلو” 3 روز وقت گذاشتم و 3 هفته صبر کردم، نتیجش شد این چیزی که تو تصویر زیر میبینید:

نمودار سرچ کنسول مقاله "قشنگ ترین آهنگ های تتلو"

همونطور که میبینید توی چند هفته اول عملا هیچ رتبه ای نگرفته بود، اما بعد از گذشت یک ماه کم کم اومد بالا و در حال حاضر روزی برام 2-3 هزار تا کلیک میگیره. ( البته موضوعش تتلو هست، قطعا خیلی سرچ ولوم داره این کلمات )

اگه بعد از گذشت چند هفته یا یک ماه، هیچ تغییری داخل Google Search Console ندیدید، به احتمال خیلی زیاد یا محتواتون خوب نبوده و یا مرحله 2.2 رو به خوبی انجام ندادید.

3.2: اما اگه نمودار سرچ کنسولتون تغییر کرده و یه پیشرفت هایی داشتید، باید بریم سراغ تحلیل و بررسی GSC.

این مرحله خیلی مرحله جذابیه، داخل این مرحله شما از دانش SEO خودتون استفاده میکنید و از هنر تحلیل و بررسی خودتون استفاده میکنید.

توی این مرحله باید چنتا تحلیل انجام بدید مهم تریناشو براتون لیست میکنم:

  • چه صفحاتی بیشترین Impression و Click رو میگیرند؟
  • چه صفحاتی CTR کمتری از حد معمول دارند؟
  • چه صفحاتی نیاز به لینک داخلی بیشتری دارند تا بالا بیان؟
  • چه صفحاتی ممکنه مشکل Metadata داشته باشن؟
  • چه صفحاتی نیاز به آپدیت دارند؟
  • چه صفحاتی هیچ رتبه ای نگرفتند؟ چرا؟
  • چه کلماتی وجود داره که توی تحقیق کلمه کلیدیتون نبود؟
  • با بالا آوردن Average Position چه صفحات و کلماتی میتونید ورودی بیشتری بگیرید؟

خیلی هست، اما همینا هم کفایت میکنه، این اطلاعات رو بدست بیارید و تا حد ممکن اونارو بهینه سازی کنید.

3.3: از نظر من قشنگ ترین مرحله این مرحست، مرحله تحلیل و بررسی اطلاعاتی که Google Analytics بهتون میده.

داخل این مرحله قشنگ متوجه میشید که محتوایی که نوشتید کاربر پسند هست یا خیر؟ اصلا میخونن مطالب شمارو؟ ترغیب میشن به صفحات دیگه برن؟ رو لینکهاتون کلیک میکنن؟

این عکسو نگاه کنید:

گوگل آنالیتیکس وب سایت خودم

مثلا من با دیدن عکس زیر متوجه شدم که کاربرا با محتواهایی که داخل سایتم دارن حال میکنن، چرا؟ چون به طور متوسط 3 دقیقه داخل صفحاتم وقت گذروندند.

باید بهتون بگم که برای سایت های محتوا محور مثل همین بلاگ، هرچقدر Average Session Duration شما بالاتر باشه، وب سایتتون موفق تر خواهد بود.

یه سری دیگه اطلاعات مفیدی که میتونید از Google Analytics بگیرید اینهاست:

  • کاربراتون از کدوم شهر میان؟
  • کاربراتون با چه دستگاه میان؟ مدل دستگاهشون چیه؟
  • کاربراتون از چه مرورگری استفاده میکنن؟
  • علاقشون توی اینترنت چیه؟
  • جنسیت کاربراتون چیه؟
  • سنشون چقدر هست؟
  • حتی میتونید کلی کلمات کلیدی پیدا کنید که داخل Search Console بهتون نشون نمیده!

درواقع سرچ کنسول فقط به شما 1000 تا کوئری نشون میده، اما آنالیتیکس اینطوری نیست!

این عکس رو نگاه کنید:

تعداد کلمات کلیدی سایت خودم داخل گوگل آنالیتیکس

همونطور که میبینید، من تو 28 روز گذشته، از بیش از 21 هزار کلمه کلیدی متفاوت ورودی گرفتم.

البته برای مشاهده این آمار باید سرچ کنسولتون به آنالیتیکس متصل باشه.

علاوه بر گوگل آنالیتیکس میتونید از ابزار های دیگه استفاده کنید که تحلیل های حرفه ای تری بزنید! مثلا از Google Tag Manager استفاده کنید تا Event های کاستوم بسازید. مثلا این عکس رو نگاه کنید:

گوگل تگ منیجر سایت خودم

همونطور که تو این عکس میبینید، من تقریبا همه چیز داخل وبسایتمو ردگیری میکنم، تمام دکمه هایی که داخل وبسایتم هست، همه بنر ها، همه فرم ها، همه چیز.

با پیکربندی این اطلاعات قشنگ میفهمم که کاربرا چطور تو صفحاتم تعامل میکنند.

تازه از این خفن تر ابزار Hotjar هست، نمیدونم شنیدید یا نه، اما به کمک این ابزار میتونید از صفحه کاربراتون فیلم یا نقشه Heatmap بگیرید تا قشنگ بفهمید که چه کاری انجام میدن. تازه رایگان هم هست.

بریم یه چنتا عکس و ویدیو ببینیم:

Heatmap موبایل سایت خودم
Heatmap دسکتاپ سایت خودم

میبینید چقدر قشنگ میشه اطلاعات مفید به دست آورد؟

نیم ساعت وقت بزارید ویدیو های سایتتون رو ببینید، قشنگ متوجه میشید کدوم محتوا بدرد کاربرا خورده یا نخورده، راحت میتونید ادیت کنید و چیزی که کاربر دنبالش هست رو بهش بدید.

3.4: حالا که محتوامون رو نوشتیم، کلمات کلیدی و صفحاتمون رو بررسی کردیم، رفتار کاربرارو تحلیل کردیم، کلی اطلاعات مفید بدست آوردیم.

کلی اطلاعات مفید به دست آوردیم که چیکار کنیم؟ که دوباره فاز دوم رو استارت بزنیم.

یعنی دوباره بریم دنبال کلمات جدید، تحلیل های جدید، آپدیت های بهتر و… تا ترافیک و ورودیمون رو افزایش بدیم.

تموم شد؟ خیلی تاثیر گذار بود.

سئو خیلی خیلی گسترده هست. تمومی نداره این لعنتیه جذاب.

باید هی کار کنید، هی یاد بگیرید، هی صحیح و خطا کنید، هی انجام بدید و دوباره همه اینارو تکرار کنید 🙂

امیدوارم خوشتون اومده باشه، اگه سوالی چیزی داشتید، اگه در توانم بود پاسخ میدم توی همین کامنتا.

راستی اگه میخواید بیشتر راجب وبسایت خودم و وضعیت الانش بدونید، ویدیو داخل مقاله 4 میلیون ایمپرشن و 100هزار کلیک رو ببینید.

در ضمن، نوشتن این مقاله 3 ساعت وقتمو گرفت، تایم لپس طرز تهشم براتون گرفتم میتونید ببینید. LOL

خدا پشت و پناهتون.